Wegwijs in dyslexie en dyscalculie.
Leer kinderen en jongeren om te gaan met de psychosociale problemen bij hun leerstoornis.
Dyslexie en dyscalculie zijn de meest voorkomende specifieke leerstoornissen. In iedere schoolklas zitten gemiddeld twee kinderen met dyslexie en in twee klassen zit gemiddeld één kind met dyscalculie.
In wetenschappelijk onderzoek en in de klinische praktijk wordt in toenemende mate onderkend dat kinderen met een leerstoornis op school en in het dagelijks leven voor uitdagingen staan. Dit maakt dat deze kinderen een verhoogd risico hebben op het ontwikkelen van psychosociale problemen zoals faalangst, somberheid en een laag zelfbeeld.
Wegwijs trainingen bij RondomLeren.
Het is voor deze kinderen belangrijk dat ze op een adequate manier leren omgaan met hun leerstoornis, zodat ze weerbaar zijn voor de uitdagingen die ze in hun leven zullen tegenkomen.
Met het behandelprotocol ‘Wegwijs in dyslexie’ of ‘Wegwijs in dyscalculie’ leren deze jeugdigen omgaan met hun leerstoornis.
Het doel van de training is het leren omgaan met dyslexie en/of dyscalculie, het verminderen van de bijkomende psychosociale problemen en het voorkomen dat deze verergeren.
De training bestaat uit drie elementen:
- Psycho-educatie over de leerstoornis en bijkomende psychosociale problemen;
- Cognitief-gedragstherapeutische technieken om beter te kunnen ontspannen, helpende gedachten ten aanzien van de leerstoornis te hanteren en angsten te overwinnen;
- Copingvaardigheden voor het handig leren omgaan met de leerstoornis in uitdagende situaties in het schoolse leren en het dagelijks leven.
De training ‘Wegwijs’ is een behandelprotocol. Het kind krijgt een werkboek waar tijdens de training maar ook thuis actief in gewerkt wordt.
De ouders en de school worden actief betrokken bij de training, voornamelijk met het doel om het kind te ondersteunen bij het creëren van een begripvolle en steunende omgeving voor het kind.
De metafoor van de training is de auto met de aanhanger.
De training is opgezet als een route met verschillende tussenstops. Deze route is onderdeel van een grotere reis: de reis die symbool staat voor het leven van het kind met dyslexie en/of dyscalculie.
Het kind heeft bij het startpunt van de route al een hele weg afgelegd en zal aan het einde van de route, na afloop van de training, zelfstandig verder reizen.
De trainer van RondomLeren reist tijdens de training een stukje met hem/haar mee.
Voor wie is deze training geschikt?
De training ‘Wegwijs in dyslexie’ of ‘Wegwijs in dyscalculie’ is geschikt voor kinderen vanaf groep 6 van de basisschool tot leerjaar 3 van het middelbaar onderwijs.
De training bestaat uit:
- Een intake met het kind en ouders en twee evaluatie momenten gedurende de training.
- Twee (telefonische) contactmomenten met school.
- Negen wekelijkse sessies van een uur met het kind.
- De check-up met het kind en ouders.
Voor informatie omtrent mogelijkheden en tarieven neem gerust contact op.