In de vakantie naar school? Zeker wel!
Terwijl de krokusvakantie voor veel leerlingen begonnen is, start voor een aantal leerlingen van basisschool De 7 Sprong een week van hard werken.
Vanwege de corona pandemie krijgen veel leerlingen extra ondersteuning en gaan deze vakantie naar school. Zo ook deze 12 leerlingen van basisschool De 7 Sprong.
De leerlingen krijgen van RondomLeren begeleiding op het gebied van rekenen en begrijpend lezen en niet alleen dat, ze leren ook hoe het brein werkt, hoe bewegen het leren kan ondersteunen en welke kwaliteiten ze allemaal hebben en die ze nog willen ontwikkelen.
Kinderkwaliteitenspel in de krokusvakantie
Wat goed dat alle leerlingen er zijn en hard willen werken tijdens deze welverdiende krokusvakantie. We beginnen de week met het stellen van doelen.
Wat wil jíj nu leren deze week?
Dit was nog best een lastige opdracht, er werd genoemd goed kunnen rekenen, maar ja, wat wil je dan graag goed kunnen?
In gesprek met de leerlingen werden er mooie doelen geformuleerd, zoals:
- Het kunnen aflezen van de analoge klok
- Een heel getal vermenigvuldigen met een breuk in context
- Nauwkeurig lezen van de tekst, geen zinnen overslaan
- Keer en deelsommen vlot kunnen uitrekenen.
Op de thermometer geven de leerlingen aan hoe goed het nu al gaat met het doel. Naast de doelen hebben we ook gekeken welke kwaliteiten de leerlingen bezitten.
Ze bekijken de verschillende kwaliteiten en kiezen degene die zij het best bij zichzelf vinden passen.
Wat opviel was dat de jongens kozen voor sterk en dapper zijn. Terwijl de meiden kozen voor vrolijk, behulpzaam en betrouwbaar.
Na elke dag werd er geëvalueerd op de doelen en aan het eind van de week is de thermometer nogmaals ingevuld. En wat blijkt, alle leerlingen zijn gegroeid in hun doel. Waarbij er door de leerlingen werd geconstateerd dat het stellen van minder doelen het behalen ervan vergemakkelijkt.
De ik-fabriek
‘Heb je een vol hoofd? Ga maar even touwtje springen op de gang.’
Dit is iets wat de leerlingen nog niet eerder hadden gehoord.
De leerlingen leren over de ik fabriek, waarbij ze meer kennis krijgen over hun hersenen en lichaam. De tweede verdieping (middenbrein) van de ik-fabriek zorgt ervoor dat je omhoog en omlaag kunt bewegen.
Ook zorgt de tweede verdieping ervoor dat je een plan kunt maken in je hoofd. Als je een vol hoofd hebt, dan lukt het niet goed om een plan te maken. Alle deurtjes in je hoofd zitten dan dicht.
Door te bewegen, bijvoorbeeld touwtje springen, maak je het middenbrein wakker. Door deze bewegingen te doen, zorg je voor balans tussen je gevoel (hart) en je gedachte (hersenen). De deurtjes in je hoofd gaan weer open en het maken van een plan lukt nu ineens wel.
En bijkomend effect, het touwtje springen was de favoriete activiteit met buitenspelen. Leuk om te zien dat de leerlingen ook hier groei laten zien en steeds meer durven.
Aan het begin van de week was inspringen nog lastig, aan het eind van de week lukte het bijna alle leerlingen en werd er zelfs met twee touwen tegelijk gesprongen.
En rekenen en begrijpend lezen dan?
Ja, daar is ook hard aan gewerkt. De leerlingen hebben met diverse materialen gewerkt aan hun rekendoelen. Zo speelden de leerlingen kwartet en oefenden ze tegelijkertijd de tafels, plus- en minsommen tot 100 en meten.
Tussen de activiteiten door werd er instructie gegeven middels de drietrap modelleren – samendoen – zelfstandig. Het zelfstandig toepassen van de geleerde strategie was soms nog best lastig.
De leerlingen hebben deze krokusvakantie geleerd dat het erg belangrijk is om alle verdiepingen van de ik-fabriek goed te gebruiken.
Er is hard gewerkt aan de doelen van begrijpend lezen. Samen de tekst doorlezen en steeds dieper ‘graven’ in de tekst. Samen op zoek naar de kernwoorden en oefenen met het formuleren van de hoofdgedachte.
Dit wordt afgewisseld met leuke spellen voor begrijpend lezen, zoals een zin aanvullen of “doe de hussel”, waarbij de leerlingen goed moeten letten op verwijs- en signaalwoorden.
Kortom, het was een leuke en leerzame week op het gebied van rekenen, begrijpend lezen, het brein en nog veel meer.