5212668 Groeien in zelfstandigheidGroeien in zelfstandigheid – de kracht van begeleiden in het voortgezet onderwijs
Ontwikkeling, keuzes en zelfvertrouwen in de puberjaren

De overstap naar het voortgezet onderwijs betekent voor kinderen niet alleen een nieuwe school, maar ook een nieuwe fase van ontwikkeling. In deze periode verandert er veel – lichamelijk, sociaal, emotioneel én cognitief. Pubers zoeken hun plek, willen zelfstandig zijn maar hebben stiekem ook nog veel behoefte aan steun. Ze moeten hun weg vinden in een complex systeem van vakken, docenten, huiswerk, toetsen en verwachtingen – terwijl ze ook zichzelf nog volop aan het ontdekken zijn.

Bij RondomLeren zien we dat juist in deze fase begeleiding een groot verschil kan maken. Niet door het over te nemen, maar door naast de jongere te gaan staan en mee te denken over wat nodig is om grip te krijgen op leren, keuzes en zelfbeeld.

De puberteit als ontwikkelfase

De puberteit is een tijd van groei én onzekerheid. Jongeren hebben meer vrijheid, maar ook meer verantwoordelijkheid. Ze moeten plannen, prioriteren, deadlines halen – allemaal vaardigheden die sterk leunen op de executieve functies, die juist in deze fase nog in ontwikkeling zijn.

94105841 13055017 Groeien in zelfstandigheidDaarnaast speelt de sociale context een steeds grotere rol: erbij willen horen, zich vergelijken met anderen, omgaan met groepsdruk. Faalangst, motivatieproblemen of uitstelgedrag kunnen daarbij naar voren komen. Dit is geen ‘onwil’, maar vaak een uiting van stress, verwarring of gebrek aan overzicht.

Leren leren – en leren leven

In het voortgezet onderwijs verschuift de focus van ‘wat moet ik doen’ naar ‘hoe pak ik het aan’. Jongeren moeten leren plannen, zelfstandig werken, omgaan met uitstel, en hun eigen leerstijl ontdekken. Maar wie helpt hen om die vaardigheden te ontwikkelen?

Niet elke leerling vindt vanzelf structuur of motivatie. Daarom begeleiden we bij RondomLeren ook veel jongeren bij het leren leren – het vinden van een manier die bij hen past, waarin ze overzicht krijgen én eigenaarschap ervaren. We kijken niet alleen naar de cijfers, maar ook naar het leerproces, de mindset en het zelfvertrouwen.

Keuzes maken in een wirwar van mogelijkheden

Studiekeuze, profielkeuze, keuzevakken – jongeren moeten steeds vaker en eerder belangrijke beslissingen nemen. Maar hoe maak je keuzes als je jezelf nog aan het ontdekken bent? Wat als je bang bent om de verkeerde stap te zetten?

Wij helpen jongeren om keuzes te maken vanuit zelfinzicht, niet vanuit druk. Dat begint bij het ontdekken van talenten, interesses en drijfveren – en het herkennen van patronen die helpen of juist belemmeren.

5306419 e1747749494816 199x300 Groeien in zelfstandigheidWat ouders en begeleiders kunnen doen

  • Bied structuur, maar laat ruimte voor eigen regie
  • Blijf in gesprek, ook als je kind minder uit zichzelf deelt
  • Laat zien dat fouten maken bij ontwikkeling hoort
  • Help bij het stellen van haalbare doelen en het vieren van kleine successen
  • Wees betrokken, zonder te controleren

Wat RondomLeren kan betekenen

Juist in het voortgezet onderwijs is begeleiding soms net het verschil tussen verdwalen en je weg vinden. Bij RondomLeren bieden we ondersteuning die aansluit bij de leeftijd, het ontwikkelingsniveau en de persoonlijkheid van de jongere. Dat doen we onder andere via:

Onze begeleiding is persoonlijk, positief en gericht op zelfvertrouwen en zelfregie. We geloven dat iedere jongere kan leren groeien – op school, in het leven en in zichzelf.

Benieuwd of onze begeleiding aansluit bij jullie vraag? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.