5306407 200x300 Diagnostisch onderzoek bij kinderenDiagnostisch onderzoek bij kinderen: de sleutel tot passende ondersteuning in het leren

In het onderwijs lopen veel kinderen vroeg of laat tegen uitdagingen aan. Soms gaat het om moeite met lezen of rekenen, soms is er sprake van concentratieproblemen, faalangst of andere leerbelemmeringen. Als ouder wil je natuurlijk graag weten wat er aan de hand is én hoe je je kind het beste kunt helpen. In zo’n situatie kan een diagnostisch onderzoek uitkomst bieden.

Wat is diagnostisch onderzoek bij kinderen?

Een diagnostisch onderzoek is een diepgaand en deskundig onderzoek waarbij we in kaart brengen waar een kind vastloopt in zijn of haar ontwikkeling. Denk hierbij aan leerproblemen zoals dyslexie of dyscalculie, maar ook aan sociaal-emotionele factoren of een verstoord zelfbeeld dat het leren beïnvloedt.

Bij RondomLeren kijken we verder dan cijfers en toetsen. We onderzoeken wat een kind nodig heeft om tot leren te komen, en welke aanpak daarbij past. Ons doel is om het leerproces weer op gang te brengen, met een duidelijke, concrete aanpak.

Waarom kiezen voor diagnostisch onderzoek?

Veel ouders merken dat hun kind achterblijft op school, maar weten niet precies waar het knelpunt zit. De leerkracht doet zijn of haar best, maar de standaard ondersteuning is niet altijd voldoende. Dan is het tijd om dieper te kijken. Een diagnostisch onderzoek biedt:

  • Inzicht in de sterke en zwakke kanten van het kind
  • Begrip van leerproblemen of achterstanden
  • Een duidelijk advies op maat
  • Een goede basis voor effectieve remedial teaching of begeleiding

Zo’n onderzoek is dus geen eindpunt, maar juist het begin van gerichte ondersteuning die werkt.

Hoe werkt diagnostisch onderzoek bij RondomLeren?

Bij RondomLeren begint elk traject met een kennismakingsgesprek. We luisteren naar jouw verhaal en naar de ervaringen van school. Vervolgens stellen we een onderzoeksvoorstel op, helemaal afgestemd op jouw kind.

Diagnostisch onderzoek graphic copy 200x300 Diagnostisch onderzoek bij kinderenHet onderzoek zelf bestaat meestal uit een combinatie van:

  • Gesprekken met ouder(s) en kind
  • Observaties tijdens leeractiviteiten
  • Intelligentie- en leermotivatieonderzoek (indien nodig)
  • Toetsing op gebieden als taal, spelling, lezen en rekenen

De uitkomsten verwerken we in een overzichtelijk verslag. Hierin staat niet alleen wat de resultaten zijn, maar vooral: wat ze betekenen voor het leren van jouw kind. Uiteraard lichten we dit toe in een persoonlijk gesprek.

Wat levert het op?

Na afloop van het diagnostisch onderzoek heb je als ouder helderheid: je weet waar je kind staat, wat het nodig heeft en welke stappen je nu kunt zetten. Of het nu gaat om een advies voor remedial teaching, een gesprek met school of verder onderzoek – je staat er niet alleen voor.

Onze ervaring leert dat kinderen vaak al opknappen van het feit dat er écht naar ze gekeken wordt. En met de juiste begeleiding kunnen ze weer met meer plezier en zelfvertrouwen naar school.

Voor wie is diagnostisch onderzoek geschikt?

Een diagnostisch onderzoek is zinvol voor kinderen die:

  • Regelmatig moeite hebben met lezen, rekenen of spelling
  • Achterblijven in hun tempo of niveau
  • Concentratieproblemen hebben in de klas
  • Weinig zelfvertrouwen hebben als het om leren gaat
  • Niet profiteren van de extra hulp op school

Twijfel je of dit voor jouw kind nodig is? Neem gerust contact met ons op – we denken graag met je mee.

Bij RondomLeren zetten we ons elke dag in om kinderen weer plezier in leren te geven.
We combineren deskundigheid met betrokkenheid – en dat merkt elk kind.