De waarde van de Nederlandse Dyscalculie Screener (NDS) bij RondomLeren: Een vroegtijdige herkenning van rekenproblemen voor kinderen
Rekenen is een kernvaardigheid die kinderen dagelijks gebruiken, zowel op school als daarbuiten. Echter, voor sommige kinderen zijn getallen, rekensommen en wiskundige concepten bijzonder lastig. Dit kan een indicatie zijn van dyscalculie, een leerstoornis die zich kenmerkt door hardnekkige problemen met rekenvaardigheden en getalinzicht. Voor kinderen die moeite hebben met rekenen, biedt RondomLeren de NDS, ofwel de Nederlandse Dyscalculie Screener, om vroegtijdig inzicht te krijgen in mogelijke rekenproblemen.
In deze blog bespreken we wat de NDS test inhoudt, waarom vroege screening belangrijk is, en welke kinderen het meeste baat hebben bij deze dyscalculie screener.
Wat is de NDS Dyscalculie Screener?
De Nederlandse Dyscalculie Screener (NDS) is een screeningsinstrument dat inzicht geeft in de rekenvaardigheden van kinderen en nagaat of zij een verhoogd risico hebben op dyscalculie. Dyscalculie betekent letterlijk “niet kunnen rekenen,” en komt voor bij naar schatting 2 tot 5% van de schoolgaande kinderen. Kinderen met dyscalculie hebben structureel moeite met basisvaardigheden zoals optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, en het begrijpen van getallen en hoeveelheden.
De NDS is ontworpen om specifiek deze basisvaardigheden te onderzoeken. Het is geen diagnose-instrument, maar biedt een indicatie van mogelijke dyscalculie en dient als aanvulling op het diagnostisch rekenonderzoek.
De test onderzoekt onder andere:
- Getalbegrip:
het vermogen om getallen te begrijpen en hoeveelheden te schatten. - Basisbewerkingen:
het uitvoeren van eenvoudige rekenbewerkingen zoals optellen en aftrekken. - Werkgeheugen voor getallen:
het vermogen om getallen in het geheugen vast te houden en ermee te werken. - Automatisering van rekenfeiten:
het vermogen om basisrekenfeiten, zoals de tafels, te onthouden zonder steeds opnieuw te moeten nadenken.
Op basis van de resultaten kunnen ouders en leerkrachten inzicht krijgen in de rekenvaardigheden van het kind en bepalen of verdere stappen in de vorm van begeleiding of diagnostiek nodig zijn.
Doelen van de NDS Dyscalculie Screener bij RondomLeren
De NDS test heeft enkele duidelijke doelen die bijdragen aan het welzijn en de leerontwikkeling van kinderen met rekenproblemen:
- Vroegtijdige signalering van dyscalculie
Een van de belangrijkste doelen van de NDS is het vroegtijdig herkennen van dyscalculie. Veel kinderen met dyscalculie worden pas later gediagnosticeerd, wanneer de leerproblemen al aanzienlijk zijn opgelopen. Met een vroege screening zoals de NDS kunnen rekenproblemen in een vroeg stadium worden geïdentificeerd, zodat tijdig passende ondersteuning kan worden ingezet. - Inzicht in specifieke rekenvaardigheden
De NDS biedt ouders en leerkrachten een gedetailleerd beeld van de sterke en zwakke punten van een kind op het gebied van rekenen. Dit inzicht maakt het mogelijk om begeleiding te personaliseren, zodat er effectief gewerkt kan worden aan de vaardigheden die het kind moeilijk vindt. - Ondersteuning bij besluitvorming voor verdere diagnostiek
De NDS helpt ouders en leerkrachten om te beslissen of verdere diagnostiek noodzakelijk is. Wanneer de NDS uitwijst dat er mogelijk sprake is van dyscalculie, kunnen ouders besluiten een dyscalculieonderzoek te laten uitvoeren. Dit is ook van belang voor het verkrijgen van eventuele compenserende maatregelen op school. - Preventie van achterstanden en stress
Het vroegtijdig herkennen en ondersteunen van rekenproblemen voorkomt dat kinderen ernstige leerachterstanden oplopen. Zonder hulp kunnen deze problemen leiden tot stress en een laag zelfbeeld bij het kind, maar met de juiste aanpak worden de rekenproblemen beheersbaar en krijgen kinderen de kans om zonder angst of frustratie aan rekenen te werken. - Informatie en bewustwording voor ouders en leerkrachten
De NDS test maakt ouders en leerkrachten bewust van de specifieke rekenbehoeften van een kind. Dit bevordert samenwerking tussen ouders, leerkrachten en specialisten, zodat zij een effectief ondersteuningsplan kunnen opstellen.
Voor welke Kinderen is de NDS Dyscalculie Screener geschikt?
Hoewel de NDS geschikt is voor een breed scala aan kinderen, zijn er enkele groepen kinderen die bijzonder veel baat kunnen hebben bij de dyscalculie screening:
- Kinderen die moeite hebben met basisrekenvaardigheden
Voor kinderen die moeite hebben met basale rekenvaardigheden zoals optellen, aftrekken, en vermenigvuldigen kan de NDS helpen om onderliggende problemen te ontdekken. Veel kinderen met dyscalculie hebben moeite om simpele sommen te maken, zelfs na veel oefening. - Kinderen met een achterstand in rekenontwikkeling
Kinderen die niet op hetzelfde niveau rekenen als hun leeftijdsgenoten kunnen profiteren van de NDS. Deze achterstanden kunnen een indicatie zijn van dyscalculie en vragen om specifieke ondersteuning. - Kinderen die gebrek aan getalbegrip hebben
Kinderen met dyscalculie hebben vaak een verminderd getalbegrip, waardoor ze moeite hebben met bijvoorbeeld het begrijpen van hoeveelheden, het vergelijken van getallen of het plaatsen van getallen in de juiste volgorde. De NDS screener kan helpen om deze tekorten vast te stellen. - Kinderen met hardnekkige problemen bij het automatiseren van rekensommen
Een kenmerk van dyscalculie is dat kinderen moeite hebben met het automatiseren van basisrekenfeiten zoals de tafels van vermenigvuldiging. Voor deze kinderen kan de NDS screening uitwijzen of deze problemen voortkomen uit dyscalculie.
Langetermijnvoordelen van een vroegtijdige dyscalculie screening
De voordelen van een vroegtijdige screening op dyscalculie, zoals met de NDS, reiken verder dan het klaslokaal:
- Gerichte ondersteuning en verbeterde schoolprestaties. Door tijdig inzicht te krijgen in rekenproblemen, kan gerichte ondersteuning worden ingezet. Dit helpt om leerachterstanden te verkleinen en maakt het mogelijk voor kinderen om betere schoolresultaten te behalen.
- Versterkt zelfvertrouwen en vermindering van rekenangst. Kinderen die worstelen met rekenen kunnen een laag zelfbeeld ontwikkelen. Vroegtijdige ondersteuning zorgt ervoor dat kinderen rekenvaardigheid opbouwen en zich zelfverzekerder voelen, wat hen helpt om rekenangst te verminderen.
- Bevordering van onafhankelijkheid en probleemoplossende vaardigheden. Kinderen die al vroeg ondersteuning krijgen voor hun rekenproblemen leren rekenstrategieën om strategieën om zelfstandig te werken. Dit versterkt hun probleemoplossende vaardigheden en stelt hen in staat om later met minder begeleiding zelfstandig te leren.
- Levenslange vaardigheden. Rekenen is een basisvaardigheid die essentieel is in het dagelijkse leven. Door op jonge leeftijd rekenproblemen aan te pakken, helpen we kinderen om belangrijke rekenvaardigheden te ontwikkelen die hun gehele leven van pas zullen komen.
De NDS Dyscalculie Screener biedt kinderen als aanvulling op het diagnostisch rekenonderzoek ouders en leerkrachten een waardevol hulpmiddel om dyscalculie vroegtijdig te herkennen. Door een duidelijk beeld te krijgen van de rekenvaardigheden van een kind, kan RondomLeren gerichte interventie bieden, waardoor kinderen met rekenproblemen de hulp krijgen die ze nodig hebben. Voor kinderen met hardnekkige rekenproblemen kan een vroege signalering een groot verschil maken, zowel voor hun prestaties op school.
Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie of om een intakegesprek te plannen.