Marianne Bauwens

Tijdens mijn werk als remedial teacher, docent en mentor in het onderwijs heb ik gezien dat er verschillende redenen zijn waarom het leren niet altijd lukt. Vaak wordt in het onderwijs dan vooral aandacht besteed aan het leerproces en het omgaan met leerstoornissen.

Toen ik me meer ging verdiepen in het welzijn van kinderen en me bijschoolde tot kindercoach zag ik vooral veel kinderen die niet lekker in hun vel zaten wat invloed had op hun schoolprestaties en de manier waarop ze in de klas zaten.

Je kunt pas leren als je je veilig voelt. Je moet je veilig voelen op school, maar je moet je ook veilig kunnen voelen vanuit een stabiele basis. Een stabiele basis die niet voor elk kind zo vanzelfsprekend is.

Tijdens mijn werk grijp ik graag terug op beelden en beeldspraken en teken ik veel, omdat beelden vaak beter kunnen blijven hangen.

mariannebauwens scaled - Marianne Bauwens

Ik besteed ook aandacht aan het ontwikkelen van de zogenaamde growth mindset: een brein kan leren en is geen statisch geheel. Ik kan het NOG niet in plaats van ik kan het niet.

Aanvullend heb ik cursussen gevolgd op gebied van hoogsensitiviteit, hoogbegaafdheid en Zinvol Tekenen en ervaring opgedaan op gebied van vroegkinderlijk trauma, de impact van jonge mantelzorg en de impact van het hebben van een chronische aandoening.

Mijn werk als remedial teacher en gespecialiseerd leerlingbegeleider betekent elke keer weer dat ik de uitdaging aan mag gaan om uit te zoeken wat er bij de leerling speelt, wat de oplossingen kunnen zijn en welke talenten het kind met zich meedraagt. Elk kind is anders en heeft iets anders nodig. Hierbij is het belangrijk om met een kind of jongere te werken aan zelfvertrouwen en het opdoen van succeservaringen, maar ook om ouders en school te helpen met adviezen en tips zodat zij als belangrijke persoon náást en achter een kind kunnen staan.