Wegwijs in dyscalculie

RondomLeren 848x1200 1 RondomLeren 212x300 Wegwijs in dyscalculie‘Wegwijs in dyscalculie’ is een psychosociale training voor kinderen met dyscalculie.

Kinderen en jongeren met een leerstoornis hebben vaak te kampen met psychosociale problemen zoals faalangst, somberheid en een laag zelfbeeld. 

Door onze training ‘Wegwijs in dyscalculie’ leert het kind beter omgaan met onzekerheid en faalangst bij dyscalculie.

Hoe ziet de training eruit?

Met het behandelprotocol ‘Wegwijs in dyscalculie’ leren deze jeugdigen omgaan met hun leerstoornis. De training bestaat uit drie elementen: psycho-educatie over de leerstoornis en bijkomende psychosociale problemen, omgaan met negatieve gedachten en angst, en copingvaardigheden om uitdagende situaties het hoofd te bieden.

De metafoor van de training is de auto met de aanhanger.

De training is opgezet als een route met verschillende tussenstops. Deze route is onderdeel van een grotere reis: de reis die symbool staat voor het leven van het kind met dyscalculie. Het kind heeft bij het startpunt van de route al een hele weg afgelegd en zal aan het einde van de route, na afloop van de training, zelfstandig verder reizen. De trainer van RondomLeren reist tijdens de training een stukje met het kind mee op zijn reis.

Voor wie is deze training geschikt?

De training ‘Wegwijs in dyscalculie’ is geschikt voor kinderen vanaf groep 6 van de basisschool tot leerjaar 3 van het middelbaar onderwijs.

De ouders en school van het kind worden actief betrokken bij de training, voornamelijk met het doel om het te ondersteunen bij het creëren van een begripvolle en steunende omgeving voor het kind.

De training ‘Wegwijs in dyscalculie’ bestaat uit:

  • Een intake met het kind en ouders en twee evaluatie momenten gedurende de training.
  • Twee (telefonische) contactmomenten met school.
  • Negen wekelijkse sessies van een uur met het kind.
  • De check-up met het kind en ouders.

Voor informatie omtrent mogelijkheden en tarieven neem gerust contact op.